Η ΣΤΗΛΗ ΤΟΥ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ ΜΠΑΣΚΕΤ

Η διδασκαλία του σουτ – εκμάθηση

Το σουτ είναι η βασικότερη δεξιότητα του αθλήματος.
Είναι η μόνη δεξιότητα που αν είσαι καλός , από μόνη της μπορεί να σε κάνει να παίξεις .. να είσαι μέσα στο γήπεδο την ώρα του αγώνα .
Η αίσθηση της επιτυχίας μετά από κάθε εύστοχο σουτ είναι το πιο σημαντικό κίνητρο για συστηματική άσκηση και προπόνηση ενός αθλητή.
Ο λόγος που θα μείνει να προσπαθήσει παραπάνω.

Υπάρχουν τρεις απόψεις για την εισαγωγή των νέων παικτών στην καλαθοσφαίριση:
α) Χωρίς μπάλα, με ασκήσεις ισορροπίας,
β) με ντρίπλα, για εξοικείωση με την μπάλα
γ) με σουτ.

Σωστή ή λάθος δεν υπάρχει… όλες οι απόψεις  είναι σωστές !!!

Η εμπειρία , η γνώση , η ηλικία , ο τρόπος διδασκαλίας , η προσωπική άποψη του κάθε προπονητή , η υλικοτεχνική υποδομή ενός συλλόγου κρίνουν τον τρόπο εισαγωγής ενός παιδιού στο άθλημα.
(προσωπικά θεωρώ ως τη πιο ενδεδειγμένη την 1η άποψη)

~ Για να κάνουμε μια σύντομη περιγραφή 

 Το σουτ είναι μία κιναισθητική δραστηριότητα και η εξέλιξη-βελτίωση της βασίζεται στη γνώση και την επανάληψη.
 Η μπάλα πρέπει να νοείται σαν προέκταση του χεριού και να ακολουθεί την κίνηση του σώματος παίρνοντας την αρχική της ταχύτητα από αυτό.
 Το σουτ ξεκινάει από τα πόδια και μέσο του κορμού περνάει στους ώμους και καταλήγει στον καρπό και τα δάκτυλα και ειδικότερα στο δείκτη του
<< δυνατού >> χεριού .
 Βασικό στοιχείο στην επιτυχία του σουτ είναι η ισορροπία του σώματος και ο ενδεδειγμένος τρόπος για το ξεκίνημα της προσπάθειας είναι ο παίκτης να βρίσκεται στην στάση ετοιμότητας.
 Η μπάλα πρέπει να βρίσκεται στο ύψος του στήθος και πάνω απ’ το στομάχι.
 Το δυνατό χέρι του σουτέρ να είναι πίσω από την μπάλα και το άλλο στο πλάι να τη στηρίζει (πιάσιμο από τη μέση της μπάλας και πάνω), τα δάκτυλα να είναι ανοικτά και η παλάμη να μην έρχεται σε επαφή με την μπάλα.
 Το βλέμμα πρέπει να είναι στο εσωτερικό της στεφάνης και το κεφάλι κατακόρυφα γιατί καθορίζει την ισορροπία του σώματος.
 Η κίνηση γίνεται ταυτόχρονα, τεντώνοντας τα γόνατα και τους αγκώνες.
 Στο ανέβασμα η μπάλα πρέπει να βρίσκεται πάνω απ’ το κεφάλι στο ύψος του δεξιού ματιού ( δεξιόχειρες), απελευθερώνεται
με μία κίνηση «σπάσιμο» του καρπού και δίνοντας ανάποδες στροφές , φεύγει από το χέρι με τελευταίο δάκτυλο το <<δείκτη>> του σουτέρ.

”Θεωρώ σημαντικό στοιχείο βελτίωσης τη γωνία απελευθέρωσης της μπάλας, η οποία κατά τη γνώμη μου πρέπει να είναι από 25 έως 45 μοίρες(τέλειο) μεταξύ του καρπού και της στεφάνης ”

Αφού φύγει η μπάλα, ο καρπός ακολουθεί την κίνηση (το λεγόμενο και follow through) σαν να θέλει το χέρι μας να μπει μέσα στο καλάθι.
Τελειώνοντας ο σπασμένος καρπός μένει ψηλά και τα μάτια μας πάνω από το ύψος του καρπού παρακολουθούν την κατάληξη της μπάλας .

~ Κυριότερα στοιχεία
Η συμμετοχή των ποδιών στο σουτ είναι σημαντική, γιατί δίνει την απαιτούμενη ώθηση στην μπάλα.
Οι άκρες των ποδιών, τα γόνατα, ο αγκώνας του χεριού που σουτάρει και το πρόσωπο του σουτέρ να «βλέπουν» προς το καλάθι.
Ο αγκώνας να βρίσκεται κάτω από την μπάλα,
( ορθή γωνία αγκώνας – ώμος – καρπός )
ώστε να δώσει στη βολή ευθεία τροχιά.

Στάδια – μέσα διδασκαλίας
Η διδασκαλία πρέπει να ξεκινάει χωρίς τη μπάλα με ασκήσεις εκμάθησης τεχνικής και να καταλήγει σε συνδυασμένες ασκήσεις δύο και τριών παικτών με ντρίπλα και πάσα .
Θεωρώ ότι ο καθρέφτης στο σπίτι του αθλητή και μια καρέκλα στο γήπεδο θα βοηθήσουν πολύ στη εκμάθηση του σουτ..
ο καθρέφτης στη εκμάθηση της τεχνικής των χεριών και η καρέκλα στη τεχνική των ποδιών .

Σημαντικά ψυχολογικά θέματα 
είναι η αυτοσυγκέντρωση, η αυτοπεποίθηση και η χαλαρότητα.
Η αποτελεσματικότητα ενός σουτέρ βρίσκεται στην έλλειψη φόβου και στην εμπιστοσύνη στον εαυτό του !!
και όπως λέω πάντοτε στους αθλητές μου ..
” ποτέ δεν κάνω αλλαγή παίκτη που έχασε ένα σουτ αλλά κάνω πάντοτε κάποιον που αν και μόνος του δεν έκανε ένα σουτ …
ο πρώτος μπορεί να χάσει ή να κερδίσει ένα παιχνίδι..
ο δεύτερος το έχει ήδη χάσει… ”

”basketball is life ”

Διονύσης Γκιουλέας